Idsøe, W. & T. Idsøe (2012). Emosjonelle vansker. Hva kan skolen gjøre for elever med emosjonelle vansker forårsaket av vanskelige livshendelser? Senter for atferdsforskning. 38 s. https://www.uis.no/nb/hefte-emosjonelle-vansker
Mossige, S., & Stefansen, K. (red.). (2007). Vold og overgrep mot barn og unge. Omfang og utviklingstrekk 2007-2015. NOVA Rapport 5/16 , s 9-24.
https://www.bufdir.no/bibliotek/Dokumentside/?docId=BUF00003523
Trommald, M. (2017). Oppvekstrapporten 1017. Økte forskjeller – gjør det noe? Bufdir.
https://bufdir.no/contentassets/e9df3a5c5087465eb09083d1be77ba10/oppvekstrapporten_2017.pdf s.1-24
Øverland & Bru (2016). Angst, kap 2. i Psykisk Helse i skolen., s.45-65, Universitetsforlaget
Bru, Garvik, Idsøe & Øverland (2016). Depresjon, kap.3 i Psykisk helse i skolen (2016), s. 70-87, Universitetsforlaget.
Robertson, Strømsvold & Gustafson (2016). Ungdom og rusmiddelmisbruk. Kap 10. I Psykisk helse i skolen, s. 196-209.
Emosjonelle vansker. Traumesensitive skoler.
Bath, H. (2015). The three pillars of traumawise care, Reclaiming Children and Youth 23 (4), 5-11, 7 s.
Braarud, H.C. & Nordanger, D.Ø. (2011). Kompleks traumatisering hos barn: En utviklingspsykologisk forståelse. Tidsskrift for Norsk Psykologforening, v.48, s. 968-962
http://sor.rvts.no/filestore/Filarkiv/Dokumenter/Nyhetsarkiv/1110_Braarud_Nordanger_Fagartikkel1.pdf
Mossige, S., & Stefansen, K. (red.). (2007). Vold og overgrep mot barn og unge. En selvrapporteringsstudie blant avgangselever i videregående skole. (NOVA Rapport nr. 20, 2007). Oslo: Norsk institutt for forskning på oppvekst, aldring og velferd. S.177-190. http://www.nova.no/asset/3059/1/3059_1.pdf
Fortsettelse neste side
Fortsettelse fra forrige side
Raundalen, M. & Schultz, H (2006). Krisepedagogikk. Universitetsforlaget. Kap 1: Barn og ungdom – kriser og traumer, s 14-33, Kap 2: Kriser og læring, s.34-60, Vurdering av skolens beredskap, s. 187-193, Kap 7. Skolens kriseberedskap, s.194-216.
Bok om stress og mestring: E.Bru & P.Roland (Eds), (2018). Stress og Mestring i skolen. Fagbokforlaget, Oslo. Prestasjonsangst (kap av Klara Øverland & Liv Jorunn Byrkjedal)
|