Praksis som håndmann

«Det var veldig gildt», sier Helene som akkurat har vært i praksis hos Risa. Hun er en av de syv jentene som går Anleggsteknikk dette året. I Helenes klasse er hun den eneste jenta, men det tenker hun ikke særlig på. «Jeg er vant til å være mye med gutter». Hun forklarer at lærerne aktivt jobber med å skape et godt klassemiljø, så nå føles klassen som en stor vennegjeng og de har det veldig sosialt.

Til tross for at hun stortrives, er hun tydelig på at anleggsteknikk ikke passer for alle. «Det krever at du er litt tøff i hodet». Hun forklarer at hun er oppvokst på gård og har jobbet mye sammen med broren og faren. Faren har alltid kjørt gravemaskin, og for henne ble det helt naturlig å velge en utdannelse innen anleggsfag.

Hun har ikke bestemt seg for hva hun vil jobbe med når hun er ferdig med skolen, men akkurat nå frister det mest å drive med å lø steingard. «Men, det er mye så som ser gildt ut», sier hun. En av fordelene med yrket er jo at det er så variert, og derfor mulig å jobbe med så mange forskjellige ting, forklarer hun.

(Forfatter: Siril Ravndal Grude)