Øksnevadbrødet

Hver fredag står brødbaking på planen ved Øksnevad videregående. Møyfrid Sele, som jobber i kantinen, setter deigen grytidlig. «Det går bare på slump, men vi bruker cirka halvparten med hvit mel og halvparten med grovt mel og frø» forteller hun.

Brød pyntet med mønster av mel - Klikk for stort bildeBrødet pyntes med et nostalgisk mønster av mel før det stekes. Når skoledagen starter er det en elev som går på Grunnkompetanse som overtar jobben med brødene. Etter deigen har hevet deles den opp i emner, og da er det slutt med å slumpe. I stedet er det fram med vekt, slik at alle brødene blir like store. Deretter rulles emnene til runde brød og gjøres klar for en ny omgang med heving. Før brødene stekes, så brukes en sjablong til å lage et nostalgisk mønster med mel til pynt oppå brødene.

Mens brødene hever myldrer det med elever på kjøkkenet. Det er elevene som går på Arbeidstrening som har ansvar for å drive kantinene på skolen, og de er i full gang med å fordele arbeidsoppgaver mellom seg. De er delt i fem grupper, og det er fem ulike stasjoner de kan være på. Hver femte uke jobber de i kantinen og der er det Beate Kverneland Undheim som har ansvaret for undervisningen. Når de er hos oss så sørger de for å fylle på med varer, vaske opp, lage mat, rydde og vaske tøy. «De gjør en kjempejobb» sier hun. I tillegg er det kjekt å se hvordan de utvikler seg og mestrer flere og flere oppgaver, forklarer hun.

To elever og en ansatt på kjøkken - Klikk for stort bildeGuro og Jan Rune trives med å være med Møyfrid på kjøkkenet. Guro og Jan Rune jobber i kantinen denne uka og de er enige om at å smøre mat er den arbeidsoppgaven de liker aller best. De trives godt med å veksle mellom de ulike stasjonene hver uke, men de er ikke enige om hvilken stasjon som er den beste. Jan Rune foretrekker å arbeide i hønsehuset og Guro trives aller best hos hestene.

Britt legger på plass brød i gardsbutikken - Klikk for stort bildeBritt er kjempefornøyd med å få levert rykende ferske brød hver fredag i gardsbutikken. Det siver en herlig lukt fra kjøkkenet. Det er brødene som er ferdig stekt og tatt ut av ovnen. Når de har fått kjølt seg ned noen minutter, pakkes de inn og bæres ned til gardsbutikken. «Det går ikke lenge før de blir solgt», sier Britt Greibesland som er daglig leder for gardsbutikken.

Av selvlagde matvarer leverer elevene på Arbeidstrening også kavring, kjeks, sylta rødløk og sylta rødbeter til gardsbutikken. I tillegg leverer de egg og andre produkter de lager på de andre stasjonene, som til eksempel såper og tennbriketter. «Det er nok brødet som er mest populært», sier Britt mens hun legger de fint oppi brødkorgene på disken.

(Forfatter: Siril Ravndal Grude)