Øksnevad vgs fikk besøk av landbruks- og matminister Sandra Borch (Sp)

Tirsdag 8.mars fikk landbruksklassen (3l) møte landbruks- og matminister Sandra Borch som var på besøk i vår region i forbindelse med det store bondemøtet på Varhaug.

- Har dere noen gode råd jeg kan ta med til regjeringen i Oslo, fikk elevene spørsmål om.

Alle elevene skal eller har ønske om å overta en gård en gang i fremtiden, og de er derfor opptatt av at yrket må være attraktivt og at folk skal ha lyst til å bli bønder. Det betyr at inntjeningen må opp og utgiftene må ned.

Det ble også påpekt at det må komme en ordning med fagbrev som gjør utdanningen mer attraktiv. Dette er også viktig med tanke på at det for mange går mange år før de kan overta en gård. Det betyr at de i denne mellomfasen gjerne må ta arbeid innenfor andre yrker og da ville et fagbrev vært viktig å ha med seg.

Sandra Borch fortalte at det i Hurdalsplattformen har vært varslet en full gjennomgang av hele landbruksutdanningen. Dette er et arbeid som skjer i samarbeid med kunnskapsministeren.

Fra Yrkeslæringsnemnda i Rogaland, som også deltok på besøket ble det påpekt at det arbeides med en fagbrevordning. Det har vært arbeid i samarbeid både med skolen og med Bondelaget. Dette er altså en viktig sak å arbeide videre med. Sandra Borch poengterte at det er viktig at fylket her er en pådriver.

For elever som velger agronomutdanningen så er det et viktig spørsmål om de skal investere tre år med utdanning som agronom eller om de heller skal satse på noe annet. Det er derfor viktig at utdanningen gjøres så attraktiv som mulig slik at flere velger utdanning innen landbruket.

- Den viktigste skolen jeg har gått er det at jeg jeg har vokst opp på gard, fortalte Sandra Borch, som også bemerket at hun var litt i samme situasjon som elevene her på Øksnevad.

- Jeg står i samme situasjon som dere for jeg har heller ikke bestemt meg for om jeg skal overta garden hjemme. Men, det lar seg ikke helt kombinere med den jobben jeg har nå!

Sandra Borch fortalte videre at de som regjering nå prøver å snu kursen i norsk landbrukspolitikk, noe hun mente de var godt i gang med. Så var det også viktig å øke forståelsen for at matproduksjon er noe av det viktigste vi holder på med. Dette har vi i den senere tid blitt sterkt minnet på i forbindelse med konflikten som pågår i Ukraina og Russland, som har ført til store utfordringer i forhold til matvareleveranser, der bl.a. nevnte land står for en fjerdedel av korneksporten.

- Vi har en internasjonal råvarekrise som er ganske akutt og ganske alvorlig, fortalte Sandra Borch.

- Så dere gjør en utrolig viktig jobb. Det er det ingen tvil om. En av Norges viktigste jobber er å produsere mat.

Et viktig arbeid for regjeringen er nå å tette inntektsgapet mellom bønder og andre grupper. Dette er likevel ikke gjort i en håndvending og Sandra Borch fortalte at det var viktig at vi ikke fikk en overproduksjon for da ville vi møte oss selv i døren. Så er det også klart at det har vært en utvikling i verden som gjør at vi har en kostnadstsunami uten like som gjør at presset på norsk økonomi nå kommer til å være krevende fremover, ble vi fortalt.

- Men, det er som jeg sier: «Vi har ikke sittet et halvt svangerskap i regjeringen enda og vi har levert mer enn den forrige regjeringen gjorde på mellom to jordsbruksoppgjør, det har vi levert på 100 dager.

- Det har vært flere år med økonomisk utrygghet. Det er det vi skal snu, blir vi fortalt.

- Vi trenger unge og engasjerte som ønsker å bidra til å være med å produsere mat i fremtiden og så kommer den jobben vi skal gjøre nå på å tette inntektsgapet. Det står om fremtiden til norsk matproduksjon.

Etter samtale med landbrukselevene gikk turen videre til skolens veksthus der landbruksministeren med følge fikk omvisning i gardsbutikken og i produksjonsavdelingen. Ansvarlig for butikken Britt Greibesland kunne by på smaksprøver fra lokale nisjeprodusenter innen bl.a. ost og fruktjuice.

Besøket til Øksnevad vgs var del av et større besøk til vår region som ble avsluttet med besøk til det store bondemøtet på Varhaug der landbruksministrene har hatt tradisjon for å delta.

Kjekt besøk til skolen og elevene satte stor pris på å få kunne møte landbruks- og matminister Sandra Borch.

Klikk for stort bilde