Full aktivitet på øvingsområdet

Det øser ned ute, men på øvingssområdet til anleggsgartnerne myldrer det av liv. Hver elev har fått sitt område på cirka 15 kvadratmeter, og her skal de gjennomføre et prosjekt hvor flere ulike krav skal være med.

Elev som blander jordfuktig mørtel - Klikk for stort bildeVictoria blander jordfuktig mørtel. Det første de må gjøre er å lage en skisse over hvordan de vil gjennomføre prosjektet forklarer Reidun Lote. «Det er viktig at de planlegger godt før de setter i gang». Sammen med Tønnes Østebø og Håkon Valen underviser hun de 18 elevene som går på anleggsgartnerlinja.

Et av kravene er at de skal sette kantstein. Victoria er i gang med å blande jordfuktig mørtel som steinen skal settes i. Tønnes forklarer at det kan være vrient i starten å få til riktig blanding, spesielt når det er så fuktig ute. Han har nettopp kjørt ut en ny haug med sand, fordi den som lå ute var gjennomtrukket av vann. «Om mørtelen blir for fuktig, så vil kantsteinene sige før mørtelen tørker, og da blir kanten skeiv».

Oversiktsbilde av øvingsområdet - Klikk for stort bildeDet er full aktivitet på øvingsområdet til elevene på anleggsgartnerlinja. For å få kantsteinene til å stå rett i forhold til hverandre, både horisontalt og vertikalt, brukes en saling. Det er et stativ laget av tynne trefjøler. I disse stativene festes snorer som er til hjelp for å vise både høyde og retning. I et gammelt drivhus, som de kaller Palmehagen, øver Øyvind, Ingjerd og Henriette seg på å bygge saling og samtidig får de en pause fra øsregnet. «Det beste med anleggsgartner er at vi gjør så mye forskjellig» forklarer Øyvind. Han har nettopp vært i praksis hos Grunn-Service AS, og samtidig sikret seg lærlingplass. Ingjerd er enig, og tilføyer at det også er en fin måte å komme fort i arbeid på. Hun har også fått lærlingeplass, og skal jobbe hos Nordbø maskin. Håkon forklarer at elevene får en gyllen mulighet til å vise hva de kan når de er i praksis, og at de som står på får lærlingeplass i løpet av skoleåret.  

Elev som skruer sammen fjøler til en blomsterkasse.  - Klikk for stort bildeSjoerd bygger blomsterkasse.Et annet av kravene til prosjektet de jobber med er at det skal inneholde en trekonstruksjon. Det kan for eksempel være en benk, blomsterkasse eller levegg. Sjoerd har valgt å lage en blomsterkasse og har søkt ly for regnet i redskapshuset. Alle elevene har regnet ut hvor mye material de trenger og vi har kjøpt inn akkurat, forklarer Reidun. «Jeg tenkte at dette var det enkleste, men der tok jeg feil», sier Sjoerd. Han forklarer at han tenkte å lage en søt liten kasse, men den ble bare større og større. «Det ikke vanskelig, men det krever en del tålmodighet». Han forklarer at å jobbe som anleggsgartner passer han godt, fordi han trives best med å hele tiden ha noe å holde på med. Han forteller også at det var spennende å være i praksis, fordi da fikk han være med på mye forskjellig og lærte mye på kort tid.    

Elev legger kantstein - Klikk for stort bildeVictoria er i gang med å legge kantstein.Ute på øvingsområdet har Victoria fått til en god blanding med jordfuktig mørtel, og er kommet godt i gang med å sette kantstein. Hun bruker en rekylfri hammer (plast klubbe) til å banke steinene på plass, slik at de blir stående snorrett. Mellom hver stein skal avstanden være like bred som en tommestokk lagt på tvers. «Det blir fint med vår og litt bedre vær», sier hun. Det er litt kjipt når det regner mye, men ellers synes hun det er kjempekjekt å arbeide som anleggsgartner.  

Til toppen