Drømmedag for Jari og Berta

Elevene som har valgt hund i valgfag (yrkesfaglig fordypning) er på bedriftsbesøk hos Hund I Form på Forus. Buhundene Jari og Berta får være med matmor Marie Edland, som underviser i hund valgfag, på jobb og har en drømmedag foran seg.

Våt hund med badegris i munnen sammen med eieren sin Marie - Klikk for stort bildeJari har hentet badegrisen i bassenget og gir den litt motvillig til matmor Marie.Det er Jari som er først ut, og han skal svømme i bassenget. På samme måte som vi mennesker gjør det i et offentlig basseng, så må han først ta en dusj før han er klar til å hoppe uti.

Bassenget er omtrent tre meter bredt og fire meter langt. Det holder en temperatur på 28 grader sier Anita Linn Jansen som er innehaver og daglig leder av Hund I Form. «Temperaturen er så høy for at badingen skal gi rehabiliteringseffekt». Jari svømmer i 4 x 4 minutter. Energien han bruker hvert minutt han er uti tilsvarer 1,7 km med travløping, så han får brukt seg godt. «I tillegg er det lite belastende for hunden når han trener i et basseng», forklarer Marie.

Jari har vært i bassenget tidligere, men det er en stund siden sist. Han er derfor litt skeptisk før han hopper uti første gangen, men etter hvert hiver han seg uti. Han liker godt å leke, og svømmer ivrig for å få tak i badegrisen. Elevene står på utsiden av bassenget, og kaster leken mellom seg, slik at de holder Jari i aktivitet når han er uti bassenget.

Elever vasker hund som står i balje.  - Klikk for stort bildeJari får en deilig runde med shampoo i badekaret. Når svømmingen er over er det en ny runde i dusjen og Amalie tar seg av vaskinga. Hun forklarer at det er fint å ha hund i valgfag, fordi de får mye praksis. «Vi lærer å kjenne hunden bedre» sier Amalie. Hun har egen hund og den får ofte være med på skolen på fredagene når de har undervisning i hund. Emilie har ikke egen hund, men får låne Berta til Marie, og hun forklarer at de trener hundene både i lydighet, innkalling og agility.

Etter at Jari er ferdig dusja, så skal han fønes. Han er midt i røytetida, så det virvler med hår i lufta. Deretter er det rett til neste stasjon som er massasje.

Hund får behandling - Klikk for stort bildeJari får behandling  Det er Anita som tar seg av massasjen og elevene setter seg i ring rundt for å følge med. Jari liker ikke så godt å sitte i ro, så han styrer litt. Anita viser hvordan hun holder han ganske fast for å være tydelig på at det er hun som bestemmer og samtidig ikke så fast at han får panikk. Elevene følger ivrig med og suger til seg kunnskap om muskler og skjelett. Jari styrer fortsatt litt med å slippe løs, fordi han liker best å være i aktivitet, men innimellom slapper han av og ser ut til å nyte det.

Når Jari er ferdig med massasjen er det Bertas tur. Da er det styrketrening og uttøying som står på programmet. Hun starter med oppvarming på tredemøllen. Deretter er det ulike øvelser hvor Berta får trent de forskjellige delene av kroppen. I tillegg er det øvelser som hjelper henne å bli trygg i ulike situasjoner som til eksempel å rygge bakover oppå et annet underlag.

Hund som ligger på et bevegelig underlag samtidig som den trenes - Klikk for stort bildeBerta trenes, og Anita forklarer nøye hva hun gjør og hvorfor hun gjør som hun gjør.  Hele tiden forklarer Anita hva hun gjør og hvorfor hun gjør som hun gjør. Etterpå er både elever og hunder godt slitne av mange inntrykk og mye informasjon, men også skikkelig fornøyde og inspirerte av bedriftsbesøket.

(Forfatter: Siril Ravndal Grude)