Besøk fra Statsforvalteren v/ Bent Høie og Utdanningsavdelingen

Øksnevad vgs fikk mandag 21 februar besøk fra Statsforvalteren i Rogaland, Bent Høie og Utdanningsdirektør Marianne Skogerbø. Opplæringssjef, i Rogaland fylkeskommune, Eiliv Fougner Janssen var også tilstede.

Målsettingen med besøket var å orientere om landslinjene innenfor anleggsfaglinjen, og synliggjøre hvilke tilrettelegging skolen har gjort for enkeltelever som trenger tilpasninger.

Rektor Linda Gilje ønsket velkommen til skolen og avdelingsleder for anleggsfag Robert Vollan orienterte om landslinjen. Elev fra klasse 2ata fortalte om en «typisk uke» fra YFF (yrkesfaglig fordypning).

Så gikk turen til Laland som er Anleggsteknikk sin øvingsarena. Arne Birkedal (faglærer) orienterte om mengdetrening som fører til maskinførerbevis, tomte og grøftegraving, daglig kontroll og vedlikehold som dokumenteres digitalt sammen med dokumentert sikkerhetsopplæring. Anleggsmaskinmekanikerne har også Laland som læringsarena der de har ansvar for service på maskiner, årskontroll og reparasjoner som elevene på anleggsteknikk har meldt inn digitalt.

Vel tilbake fra turen til Laland så ble det servert lunch i skolens kantine. Deretter ble det gitt en orientering fra Ingvar Undheim (kontaktlærer) om hvilken tilrettelegging som er gjort for elev som har tilretteleggingsbehov. Her har skolen brukt elevens særinteresser som inngangsport for læring.

Utenfor skolens anleggsbygg.

Omvisning på Laland.