Fremtidens arbeidsliv i praksis – VG2 Naturbruk på fagdag
Til tonene fra den jærske gruppa Silo og Saft på høyttaler – startet elevene i VG2 naturbruk/landbruk fagdagen med samfunnskunnskap. Sangene «Langs 44», som litt humoristisk beskriver rundballer i landskapet, og «Traktor», en hyllest til landbrukets kanskje viktigste kjøretøy, satte stemningen og bidro til å knytte kultur, identitet og arbeidsliv sammen.
Møte med et moderne landbruk – besøk hos gårdbruker Leif Harbo
På gården til Leif Harbo ble elevene møtt av en framtidsrettet driftsform der moderne teknologi og bærekraft er virkeliggjort i alle tre dimensjonene. Harbo har investert i en maskinstasjon med moderne utstyr, og driver gården på en måte som kombinerer økonomisk soliditet med livskvalitet. Han viste tydelig hvordan dagens bonde både er fagarbeider, teknologibruker og samfunnsbygger.
Et sentralt tema han delte med elevene var balansen mellom arbeid og fritid – et viktig fokus i arbeidslivet i dag. Han fortalte også om gleden ved å bidra til samfunnsutviklingen, spesielt gjennom å gi ungdom arbeidserfaring, mestring og ansvar.
Gjennom konkrete eksempler, som utviklingen fra ljå til rundballepresse og fra tradisjonell til moderne gjødselhåndtering, fikk elevene innsikt i hvordan teknologiske endringer påvirker både arbeidsmengde, effektivitet og bærekraft. Eksempelet med hvordan han hadde fått på plass en ny driftsbygning til knapt 10% av vanlig pris, imponerte kanskje elevene mest.
Historisk perspektiv på TS-museet
Etter besøket hos Harbo gikk turen videre til TS-museet, hvor elevene kunne se den teknologiske utviklingen i landbruket med egne øyne. Utstilte traktorer og redskaper som slåmaskiner og ploger ga et tydelig bilde av hvordan arbeidslivet i landbruket har gått fra fysisk krevende manuelt arbeid til dagens mekaniserte drift.
Læring i bevegelse – faglig og kulturelt
Musikken på bussturen ble en naturlig del av læringsopplegget. Sangtekstene ga grunnlag for refleksjon om hvordan landbruket preger kulturen på Jæren – og hvordan arbeidslivet også speiles i lokal musikk og identitet. Dette bidro til å styrke elevenes forståelse av at arbeidsliv ikke bare handler om produksjon og teknologi, men også om mennesker, kultur og tilhørighet.
En fagdag med dybdelæring og inspirasjon
Fagdagen ga elevene innsikt i:
- Endringer i arbeidslivet og teknologisk utvikling
- Bærekraftig drift i praksis
- Balansen mellom arbeid, familie og fritid
- Landbrukets betydning for kultur og samfunnsidentitet
Gjennom møte med en driftig og framtidsrettet bonde, historiske perspektiver på TS-museet, og en busstur med en smak av lokal kulturformidling, fikk elevene oppleve samfunnsfaget i praksis – midt i det landskapet de selv er en del av.
Dagen ga elevene innsikt i både historiske og moderne sider ved arbeidslivet i landbruket. Gjennom møter med fagfolk og kulturuttrykk fra egen region fikk de nye perspektiver på hvordan næringen utvikler seg, og hvilken rolle de selv kan få i framtiden.
Fagdagen oppleves som et nyttig bidrag til elevenes forståelse av sammenhengen mellom teknologi, arbeid og samfunn. Elevene syntes det var nyttig å besøke disse to lokale samfunnsbyggerne for å få bedre forståelse for samfunnet.
Forfatter: Thomas Schanke Eikum