Grunnkompetanse i egen gruppe
Her foregår undervisningen i små grupper på 7-8 elever, der det er god voksenoppfølging med en lærer og en miljøarbeider pr. gruppe. Alle elevene i gruppen har egne individuelle opplæringsplaner (i utgangspunktet) i alle fag. Opplæringen tar utgangspunkt i fag knyttet til naturbruk, hvor elevene bla. kan få erfaring med arbeidet på gårdsbruket, med teknikk/verksted, hest, husdyr, gartneri og flere friluftslivsaktiviteter. Det lages egne elevbedrifter der elevene får praktisk arbeidserfaring fra jobboppdrag innen fagområdet.
Her står praktisk arbeid sentralt i opplæringen, og det er færre teoretiske økter. En vanlig uke består hovedsakelig av praktisk arbeid der alle de ulike fagene knyttes inn i praksisundervisningen. Elevene får også noe teoretisk opplæring i fellesfagene (matematikk, engelsk, naturfag, norsk, samfunnskunnskap og kroppsøving). Teoritimene utgjør rundt 5 timer i uken og alle elevene får opplæring på sitt faglige nivå etter den individuelle opplæringsplanen. Også teoritimene har stor grad av yrkesretting, der ofte elevbedriften knyttes inn i teoriundervisningen.
Grunnkompetanse i egen gruppe gir et godt grunnlag for et framtidig yrkesliv, der kombinasjonen av praktisk rettet opplæring på skolen og utplassering i bedrift tar sikte på at eleven skal inngå opplæringskontrakt eller lærekontrakt.
Videre legges det stor vekt på å styrke elevenes sosiale ferdigheter og å bygge selvbildet. Gi de mot til å ta utfordringer!
Grunnkompetanse i ordinær klasse
Her følger eleven undervisningen i en ordinær klasse med klassestørrelse på 15-16 elever, men har en egen individuell opplæringsplan i fagene. Dette betyr at elevene som går for grunnkompetanse i ordinær klasse har flere timer med teori (stort sett mellom 14 og 18 timer teori) i løp av en uke enn de i egen gruppe og at den individuelle opplæringsplanen i stor grad følges opp av faglærer i fulltallig klasse. For mer informasjon om hvordan skolehverdagen ser ut, sjekk derfor ut informasjonen som ligger under vanlig naturbruk. Hovedforskjellen fra å gå som helt ordinær elev ligger i at en elev i egen gruppe har individuell opplæringsplan og rett til spesialundervisning og derav i utgangspunktet ikke karakter i fag.
Har du spørsmål om Grunnkompetanse kan du ta kontakt med Solveig Jåtun Rangen, avdelingsleder for inkludering og tilrettelegging.
E-post: solveig.jatun.rangen@skole.rogfk.no
Mobil: 40202904.