Tilrettelegging i skolen

Så bra at du er opptatt av tilrettelegging i videregående opplæring! Det er viktig å kjenne til dine rettigheter og muligheter. Her er noe informasjon om tilrettelegging du bør vite om.

Hva er tilrettelegging? 

Kort sagt handler tilrettelegging om at skolen skal gjøre de nødvendige endringene slik at du som elev kan delta aktivt i opplæringen og få like muligheter til å lære og utvikle deg som alle andre. Dette kan for eksempel være knyttet til læringsmetoder, vurderingsformer, fysisk miljø eller sosiale forhold. 

Hvem har rett til tilrettelegging? 

Alle elever i videregående opplæring som har behov for det, har rett til tilrettelegging. Dette kan være på grunn av: 

  • Lærevansker: Som lese- og skrivevansker, dysleksi, dyskalkuli eller ADHD. 
  • Fysisk funksjonshemming: Som nedsatt syn, hørsel eller bevegelsesvansker. 
  • Psykiske vansker: Som angst, depresjon eller sosiale utfordringer. 
  • Kronisk sykdom: Som diabetes, epilepsi eller allergi. 
  • Andre behov: Som behov for særskilt språkopplæring eller tilpasninger knyttet til traumer. 

 

Hva slags tilrettelegging kan du få? 

Tilretteleggingen skal være individuelt tilpasset dine behov og kan variere mye. Noen eksempler er: 

Tilpasninger i undervisningen:  

  • Lengre tid til oppgaver eller prøver. 
  • Alternativt undervisningsmateriell (f.eks. lydbøker, punktskrift). 
  • Bruk av hjelpemidler (f.eks. PC med programvare, forstørrelsesglass). 
  • Tydeligere instruksjoner og struktur. 
  • Individuell oppfølging og veiledning. 
  • Tilpassede læringsstrategier. 

 

Tilpasninger i vurderingen:  

  • Muntlig eksamen i stedet for skriftlig (hvor det er mulig). 
  • Bruk av hjelpemidler under prøver. 
  • Opplest prøve 
  • Vurdering av kompetanse på alternative måter. 

 

Fysisk tilrettelegging:  

  • Tilgang til heis eller rampe. 
  • Tilpasset møblering. 
  • God akustikk og belysning. 
  • Eget rom for arbeid eller hvile. 

 

Sosial og emosjonell tilrettelegging:  

  • Støtte fra sosiallærer eller rådgiver. 
  • Tilrettelegging for deltakelse i sosiale aktiviteter. 
  • Individuell oppfølgingsplan (IOP) med fokus på sosiale mål. 

 

Hvordan går du frem for å få tilrettelegging? 

  1. Ta kontakt med skolen: Snakk med kontaktlæreren din, rådgiveren eller spesialpedagogen på skolen. De er ansvarlige for å hjelpe deg med å kartlegge dine behov. 
  2. Forklar dine behov: Vær tydelig på hva du strever med og hva som kan hjelpe deg. Jo mer informasjon du gir, desto bedre kan skolen tilpasse opplæringen. 
  3. Dokumentasjon kan være nyttig: Hvis du har en diagnose eller en sakkyndig vurdering fra tidligere, kan det være nyttig å legge ved denne. Skolen kan også gjøre egne vurderinger. 
  4. Individuell opplæringsplan (IOP): Hvis du har omfattende behov for tilrettelegging, skal skolen utarbeide en IOP i samarbeid med deg og eventuelt dine foreldre. Denne planen beskriver målene for opplæringen, innholdet og hvordan tilretteleggingen skal gjennomføres. 
  5. Du har rett til å medvirke: Du skal bli hørt i prosessen og ha mulighet til å påvirke hvilken tilrettelegging du får. 

 

Dine rettigheter: 

  • Du har rett til likeverdig opplæring, som betyr at skolen skal tilpasse opplæringen slik at du får mulighet til å nå ditt potensial. 
  • Du har rett til å medvirke i beslutninger som angår din opplæring, inkludert tilrettelegging. 
  • Hvis du mener at du ikke får den tilretteleggingen du har behov for, kan du klage til rektor. Hvis du fortsatt ikke er fornøyd, kan du klage videre til fylkeskommunen. 

 

Husk: 

  • Det er ditt ansvar å si ifra om dine behov. Skolen vet ikke alltid hva du trenger hvis du ikke forteller det. 
  • Tilrettelegging er ikke det samme som individuelt tilrettelagt opplæring (ITO).  
  • Vær aktiv i prosessen og samarbeid med skolen for å finne de beste løsningene for deg. 

 

Ikke nøl med å ta kontakt med skolen for å diskutere dine behov for tilrettelegging. De er der for å hjelpe deg med å få en best mulig opplæring!