Øksnevad vgs - en skole med mange muligheter. Her er det hestelinjen som er på tur.
Reporter Åge Fjermestad: Jeg er nå på Øksnevad videregående skole og sitter i personalrommet og noen har jeg rundt meg og andre sitter og har pause akkurat nå. Og rektor Paul Terje Haar; du hadde et godt år bak deg!?
Paul Terje Haarr: Vi har god søkning til skolen og det er vi glade for. I fjor hadde vi vel den beste søknaden som vi kan huske, og det er kjekt.
Reporter: Har du noen forklaring på at skolen blir mer og mer populær?
Paul Terje Haarr: Jeg tror det er en interesse for natur, det er interesse for dyr, det er muligheter her for å få studiekompetanse over tre år og kombinere det med å gjøre noe kjekt.
Reporter: Før så var det nærmest odelsguttene som gikk her og senere kom odelsjentene inn. Er det slik fremdeles?
Paul Terje Haarr: Vi har ikke så mange av de som er odelsjenter og odelsgutter. En del har vi, men det er mange vi får fra Sandnes og Stavanger som er interessert i det vi holder på med og velger å gå her.
Reporter: Det virker veldig rettet mot melking og sånne ting, men jeg vet det ikke bare er det.
Paul Terje Haarr: Det tradisjonelle jordbruket, det er vi opptatt av at vi har et tilbud innenfor. Men samtidig har vi en avdeling med hest, så det er klart at interessen for hest er stor i dag og vi får mange elever her på grunnlag av at vi har tilbud på hest. I tillegg så har vi tilbud innenfor anleggsgartnerfag. Det er en stor næring etter hvert og interessen der er vi glade for.
Reporter: Men dere kan også sammenligne dere med en vanlig videregående skole i forhold til grunnstudiet.
Paul Terje Haarr: Det er ikke tvil om at de som går her har studiekompetanse etter tre år hvis de vil det og da kan de gå på høgskole eller universitet og åpner ellers kanskje også for studier som krever spesiell studiekompetanse, men da er det klart at en må fikse noen fag ekstra.
Reporter: Hvor mange elever har du plass til rektor?
Paul Terje Haarr: I år er vi mellom 180 og 190 elever, og vi har for så vidt plass til noen flere. Vi tar opp 72 elever på grunnkurs og det en grei fordeling mellom de tre årene.
Reporter: Hakima, du har gått her i 2 ½ år og skal ut til våren, er det så?
Hakima El Amraoui Hølland: Stemmer det.
Reporter: Hva har du gjort her?
Hakima El Amraoui Hølland: Jeg går nå naturforvaltning. Jeg har gått grunnkurs, VK1 og nå VK2.
Reporter: Du har gått 2 ½ år og er ute til våren. Har du hatt det kjekt her på Øksnevad vgs?
Hakima El Amraoui Hølland: Jeg har hatt det kjempekjekt her, altså. Du får gjøre mye forskjellig, du får holde på med dyr og være ute i naturen.
Reporter: Hva er det kjekkeste du har gjort på denne skolen?
Hakima El Amraoui Hølland: Det må nok være å reise på turer.
Reporter: Hvor er det dere reiser?
Hakima El Amraoui Hølland: Vi har vært på kanoturer, vi har vært på overnattingsturer, ute i skogen og grillet.
Reporter: Hva er det verste?
Hakima El Amraoui Hølland: Ja, det er å måke drit etter kuene.
Reporter: Det tror jeg også den vanlige bonden også mener, tror du ikke det?
Hakima El Amraoui Hølland: Jo, jeg tror nok det.
Reporter: Hva skal du gjøre når du er ferdig til våren?
Hakima El Amraoui Hølland: Neste år skal jeg studere matematikk, kjemi og fysikk, og så har jeg tenkt å studere veterinærstudiet i utlandet.
Reporter: Hva skal du gjøre når du er ferdig utdannet?
Hakima El Amraoui Hølland: Da skal jeg jobbe som veterinær. Gjerne starte min egen praksis. Vi får se!
Reporter: Det sier Hakima El som har et litt unorsk navn. Hvor kommer det fra?
Hakima El Amraoui Hølland: Det kommer fra Marokko.
Reporter: Akkurat! Norge som tapte for Marokko i VM 1-0 sist. Var det ikke så?
Reporter: Kim Morgan; du har også dine mål?
Kim Morgan Gilja: Ja, det har jeg.
Reporter: Vi skal komme tilbake til det, men først, hva er det du har gjort i den tiden du har vært her på Øksnevad vgs?
Kim Morgan Gilja: Det jeg har gjort på denne skolen er i grunnen veldig mye kjekt. Jeg har gått grunnkurs og akkurat nå så går jeg på anleggsgartnerlinje og vi har vært gjennom vanvittig mye kjekt på denne skolen.
Reporter: Har du hatt det greit her?
Kim Morgan Gilja: Ja, det er en vanvittig grei skole og lærerne er veldig sosiale. Veldig greie lærere som snakker med deg.
Reporter: Du hørte Hakima fortelle at hun skal fortsette innenfor denne næringen. Det skal ikke du?
Kim Morgan Gilja: Nei, det skal jeg ikke.
Reporter: Fortell! Det var veldig spennende!
Kim Morgan Gilja: Ja, jeg har ett år igjen som elev. Da skal jeg finne en skole hvor jeg kan ta studiekompetanse. Når jeg er ferdig med å ta studiekompetanse så skal jeg verve meg i militæret som marinejeger.
Reporter: Med fare for å bli kalt ut i krig av den norske regjeringen?
Kim Morgan Gilja: Ja, det får vi nå se på. Det er andre muligheter også.
Reporter: Så det er ikke det som gjør at du vil verve deg?
Kim Morgan Gilja: Det kan hende at jeg også gjør det, men jeg tipper at de hjemme ikke kommer til å like det så godt.
Reporter: Hva er det kjekkeste du har gjort på Øksnevad vgs?
Kim Morgan Gilja: Det er vel å ha gym med Geir Tjeltveit!
Reporter: Apropos det, du fortalte meg at dere skal ha natturnering nå i kveld og natt.
Kim Morgan Gilja: Ja, det blir full rulle her i kveld. Det blir spennende å se hvem som stikker av med seieren.
Reporter: Fortell hva det er.
Kim Morgan Gilja: Det er fotball, innebandy og basketball.
Reporter: Hvor lenge pågår det utover natten?
Kim Morgan Gilja: Vi starter klokken åtte og fortsetter til rundt midnatt.
Reporter: Er det klassekamper eller vennekamper?
Kim Morgan Gilja: Det er elever fra hvert trinn som danner lag.
Reporter: Skal du spille innen alle grenene?
Kim Morgan Gilja: Jeg skal spille innen alle grenene og vinne alle! Jeg vant alle i fjor!
Reporter: Nå Leif Johnny Aase, hvor langt er du kommet på Øksnevad?
Leif Johnny Aase: Nå går jeg tredje året som agronom.
Reporter: Akkurat. Så du er ferdig til våren?
Leif Johnny Aase: Nå er jeg ferdig til våren ja.
Reporter: Fortell litt om agronom-studiet.
Leif Johnny Aase: Når du går agronom-studiet så går du dypere inn i det som gjelder behandling av dyr, fôring og stell og veldig mye med teknikk og bygningslære.
Reporter: Når du er ferdig her, hva skal du gjøre da?
Leif Johnny Aase: Når jeg er ferdig her så er det meningen at jeg skal ut i arbeidslivet som bonde.
Reporter: Som bonde. Skal du overta gard?
Leif Johnny Aase: Ikke med de første årene, men etter hvert skal jeg overta garden hjemme.
Reporter: Akkurat. Når håper du at faren din slipper deg til?
Leif Johnny Aase: Fortest mulig, men det kan gå noen år.
Reporter: Du har gått nå snart i tre år. Har det vært en trivelig periode?
Leif Johnny Aase: Ja, det er et utrolig bra sosialt miljø. Både mellom lærere og elever.
Reporter: Spurte jeg hvor du kommer fra?
Leif Johnny Aase: Jeg kommer fra Eigersund. Utkanten av Eigersund.
Reporter: Nord, sør, øst, vest?
Leif Johnny Aase: Sørover
Reporter: Sørover, nærmere Hellvik?
Leif Johnny Aase: Nei, mot Haua, Sokndal.
Reporter: Der har jeg vært og spilt fotball i Sokndal. Det var heftig! Leif Johnny Aase, lykke til med gårdsbruket. Jeg håper du får overta det fort!
Leif Johnny Aase: Ja, det håper jeg også.
Reporter: Så får vi håpe far din hører dette.
Leif Johnny Aase: Ja, får håpe det.
Reporter: Sivilarbeider på Øksnevad, hva innebærer det?
Petter Havn: Det innebærer at jeg nektet militæret av overbevisningsgrunner.
Reporter: Og det synes jeg er festlig. For vi hadde nemlig en som er på vei inn i militæret og så har vi en militærnekter. Krangler dere?
Petter Havn: Nei, det kan jeg ikke påstå.
Reporter: Valgte du selv å gå på Øksnevad vgs?
Petter Havn: Ja, jeg gjorde faktisk det. Jeg kom på inntaket på Husa leir ved Molde og fant Øksnevad videregående skole som hadde søkt etter sivilarbeider og tok kontakt med dem og de var svært positive. Og da hadde jeg bedt om å få komme til Rogaland til en videregående skole og da passet det veldig godt å komme hit.
Reporter: Hvordan har det vært. Du tok en beslutning oppe i Fauske. Der vil jeg og så har du vært her nå i snart et år. Hvordan har det vært slik du så det i forkant?
Petter Havn: Ja, nå har jeg bare vært her i tre måneder. Jeg kom her i november og ting har vel gått over all forventning. Jeg hadde aldri trodd at jeg skulle trives så godt så fort. Og jeg ser frem til å bli her til i november i hvert fall. Jeg begynner å tvile på at jeg drar nordover igjen.
Reporter: Så du kommer til å bli værende her?
Petter Havn: Det spørs om ikke det ja.
Reporter: Du har ikke funnet deg en jente altså?
Petter Havn: Nei, ikke enda. Det kan kanskje komme.
Reporter: Hva er det du gjør her som sivilarbeider?
Petter Havn: Jeg gjør alt mulig. Jeg assisterer med vaktmesteren, assisterer med gårdsbruket, gartneriet. Jeg har vært assistent på tilrettelagt avdeling som har vært veldig lærerikt. Hva de vil bruke meg til får være opp til skolen.
Reporter: Geir Tjeltveit du er inne i din andre periode som lærer her.
Geir Tjeltveit: Ja, det er jeg. Jeg har en bred bakgrunn. Jeg har gartnerutdannelse og har arbeidet som gartner. Jeg har arbeidet som miljøvernleder i to ulike kommuner og nå er jeg her.
Reporter: Du var ute i kommunalt gartnerarbeid og så etter at du hadde vært her og så kom du tilbake igjen. Hvorfor kom du tilbake?
Geir Tjeltveit: Grunnen til at jeg kom tilbake var at jeg likte meg veldig godt her. Jeg trives i lag med elevene. Vi har veldig mange kjekke elevene. Hadde jeg visst det jeg vet i dag hadde jeg ikke sluttet på Øksnevad forrige periode. Når jeg tok min utdannelse så siktet jeg meg egentlig inn på kommunal forvaltning, offentlig forvaltning og hadde lyst til å prøve det. Derfor sluttet jeg på Øksnevad og så var jeg tre år i kommunal forvaltning.
Reporter: Hva er sjelen som gjør at du trives så veldig godt som lærer på Øksnevad vgs?
Geir Tjeltveit: Det er flere grunner til det. Jeg trives godt i lag med elevene. Det er mange kjekke elever. Noen har beskyldt meg for at jeg søkte meg tilbake for at jeg får fiske gratis laks i elven. Det teller litt, men det er ikke det som er hovedgrunnen. Jeg trives veldig godt med de fagene jeg underviser og jeg synes dette er en utfordrende jobb.
Reporter: Et spørsmål som kanskje er litt farlig, men hvordan er motivasjonen på de elevene som kommer til Øksnevad.
Geir Tjeltveit: Jevnt over så synes jeg det er god motivasjon, og vi har en del elever med svært god motivasjon. Men vi har jo hele spekteret så i forhold til enkelte så er det mer arbeid med tanke på motivasjon.
Reporter: Det høres ut som en normal situasjon.
Reporter: Til slutt, Paul Terje Haarr, nå kan det hende at det er en som har lyst til å søke etter å ha hørt på denne timen? Fortell hvordan de går fram.
Paul Terje Haarr: Alle går i tiende klasse, hvis vi tar det som utgangspunkt. De har et system som de går etter og søker på nett, og det skal gjøres før 1.mars. Og det gjelder jo alle som skal søke videre også på VK1 eller VK2.
Reporter: Jeg var ute i arbeidslivet i fire år etter ungdomsskolen før jeg stoppet opp på Bryne Gymnas som det het på den tiden. Er det mulig for de som er ute i arbeidslivet og gjerne er misfornøyd med sin situasjon og kunne tenkt seg å starte på nytt igjen. Kan de søke her?
Paul Terje Haarr: Mesteparten av de elevene som vi har her er elever som kommer inn i den kategorien som heter rettselever. Og det er jo alder 16 til 19 år, og når elevene har rett så betyr det at elevene må ta videregående skole i løpet av fire eller fem år. Og det er klart at den type elever, eller den aldersgruppen har første prioritet. Så er det plass i tillegg så er det klart at vi åpner for eldre som ønsker omskolering.
Reporter: Jeg går ut fra at de aller fleste tiendeklassinger kjenner til søknadsfrister, men likevel, vi kan gjerne si det til foreldrene som gjerne lytter til oss.
Paul Terje Haarr: Søknadsfristen er 1.mars.
Reporter: 1.mars! Hvis du vil at din eller de skal gå på Øksnevad vgs fra høsten av! Jeg tror at jeg kan vitneerklære at miljøet her, det kan vi stå inne for!